السيد الخميني

364

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

بايد از حقوق طبيعى خودشان كه خداوند براى همهء انسانها قرار داده است ، بهره‌مند شوند . ما به بهترين وجه از آنان نگهدارى مىكنيم . در جمهورى اسلامى كمونيستها نيز در بيان عقايد خود آزادند . . . [ مشخصاً حقوق زنان در جمهورى اسلامى چه خواهد بود ؟ تكليف مدارس مختلط چه مىشود ؟ مسألهء تنظيم توالد و تناسل و سقط جنين چگونه خواهد شد ؟ ] - از نظر حقوق انسانى ، تفاوتى بين زن و مرد نيست . زيرا كه هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خويش را همچون مرد دارد . بله در بعضى از موارد تفاوتهايى بين زن و مرد وجود دارد كه به حيثيت انسانى آنها ارتباط ندارد . مسائلى كه منافات با حيثيت و شرافت زن ندارد آزاد است . سقط جنين از نظر اسلام حرام است . . . [ گفته‌ايد كه در جمهورى اسلامى ايران به صادرات گاز و نفت به كشورهاى غربى ادامه داده و تكنولوژى آنها را وارد خواهيد كرد ، تحت چه شرايطى ؟ ] - ما نه چاههاى نفت را مىبنديم و نه درهاى مملكت را به روى خود مىبنديم و نه كشور را به بازار مصرف هر چه كه غرب مىسازد و مىخواهد به ما تحميل كند تبديل مىكنيم . ما از نفت استفاده خواهيم كرد ، ولى دليلى ندارد كه هميشه صادركنندهء آن باشيم . ما چيزى را كه نداريم و به آن نياز داريم ، از خارج مىخريم ، ولى چرا خود توليدكنندهء ما يحتاج خود نباشيم ؟ سياست ما هميشه بر مبناى حفظ آزادى و استقلال و حفظ منافع مردم است كه اين اصل را هر گز فداى چيزى نمىكنيم . . . [ شما وابستگى بسيار بزرگ ايران را به كشورهاى غربى بخصوص امريكا ، مشخص كرده‌ايد . چگونه فكر مىكنيد كه به آن پايان دهيد ؟ ] - ملتى كه براى به دست آوردن آزادى و استقلال كشته مىدهد ، براى حفظ و پاسدارى از آن صبر و استقامت و رنج را مىپذيرد . . . [ آيا نظرِ ملى كردن خصوصاً كمپانيهاى نفتى را داريد ؟ ] - ما هر قراردادى را كه به ضرر ايران باشد ، به نفع ايران لغو خواهيم كرد . . . [ آيا خارجيها و بخصوص امريكايىها را از ايران بيرون خواهيد كرد ؟ اگر جواب مثبت است ، خطر اين